بهترین جای اجاق گاز در اشپزخانه کجاست؟

تاریخ : چهارشنبه, 24 شهریور 1400 تعداد بازدید :6211 ، نظرات : 0

جای مناسب اجاق گاز در آشپزخانه کجاست؟ فاصله استاندارد بین سینک و گاز چقدر است؟ فنگ شویی اجاق گاز کجاست؟ 

در حالی که آشپزخانه امروزی اهداف زیادی را ارائه می دهد، قلب آشپزخانه هنوز غذا است - ذخیره ، پخت و غذا. بخش کلیدی چیدمان شما موقعیت دقیق وسایل برآورده کننده این نیازها یعنی گاز، یخچال و سینک می باشد. به یاد داشته باشید که چیدمان درست نقطه شروع اصلی هر پروژه بازسازی آشپزخانه است. پس قبل از هر طراحی، محل قرارگیری آنها ، مجاورت آنها با یکدیگر ، سهولت دسترسی به آنها و اندازه آنها را در نظر بگیرید. هر دقیقه از روز شلوغ ما ارزشمند است و پخت غذاهای سالم و خوشمزه به زمان نیاز دارد. یک طراحی خوب می تواند به شما کمک کند تا کارها را راحت تر انجام دهید، اما یک آشپزخانه با طراحی نادرست می تواند زمان را خسته کننده و طولانی کند. با اجرای مثلث کاری آشپزخانه و رعایت فاصله استاندارد بین سینک و گاز، چیدمان را به گونه ای طراحی کنید که گردش کار آسانی را در آشپزخانه شما ایجاد کند. بهترین محل قرارگیری اجاق گاز، در فضای آشپزی و نزدیک محل غذاخوری می باشد. با ما در این مطلب از مجموعه گارین همراه شوید تا با افزایش اطلاعات خود در مورد بهترین جای اجاق گاز در اشپزخانه و فاصله استاندارد بین سینک و گاز یک چیدمانی عالی داشته باشید.

فاصله استاندارد بین سینک و گاز چقدر است؟

فنگ شویی اجاق گاز کجاست؟

بهترین جای اجاق گاز در اشپزخانه کجاست؟

نکات مهم در انتخاب جای اجاق گاز در آشپزخانه

 

 

سینک کنار گاز

 

فاصله استاندارد بین سینک و گاز چقدر است؟

فاصله استاندارد بین سینک و گاز یکی از اصول طراحی اشپزخانه است که رعایت نکردن آن باعث خواهد شد تا از نتیجه نهایی بازسازی و یا اجرای دکوراسیون داخلی آشپزخانه مورد نظرمان ناراضی باشیم. درواقع یکی از بزرگترین اشتباهات چیدمان آشپزخانه این است که جای گاز را در کنار سینک قرار بدهید و فاصله استاندارد بین سینک و گاز را رعایت نکنید.  طراحان داخلی فاصله استاندارد  بین سینک و گاز را حداقل 1.22 و حداکثر 2.74 متر بیان می کنند و بر رعایت کردن آن اصرار دارند زیرا اگر فاصله اجاق گاز از یخچال یا سینک ظرفشویی کمتر از حد استاندارد باشد، پخت و پز بر روی اجاق گاز دائماً باعث کثیفی آنها خواهد شد. چیدمان کنار گاز نیز اهمیت زیادی دارد. بنابراین بهتر است فضای بین سینک و گاز کابینت شود تا بتوان از فضای خالی کانتر در هنگام آشپزی و سرو غذا استفاده کرد. با اینکه ادویه‌ها باید نزدیک اجاق گاز باشند ولی بهتر است فاصله‌ آنها با گرما مناسب و استاندارد باشد تا تغییری در کیفیت آنها ایجاد نشود.

 

این مطلب را حتما بخوانید: گاز شیشه ای بهتره یا استیل؟ [مقایسه کامل گاز  رومیزی شیشه ای واستیل ]

 

 

چیدمان سینک و گاز در آشپزخانه

 

فنگ شویی اجاق گاز کجاست؟

طبق قوانین فنگ شویی، بهترین جای گاز در آشپزخانه در جهت جنوب شرقی آشپزخانه است. شما باید رو به جهت شرق آشپزی کنید تا انرژی مثبت به خانه شما وارد شود. در فنگ شویی به جای اجاق گاز در اشپزخانه اهمیت زیادی داده می‌شود زیرا گرمای خانه و آشپزخانه از آن انرژی می‌گیرند و به شکل نمادین جایگاه ثروت خانواده نیز محسوب می شود. محل اجاق گاز یا فر یا .. در آشپزخانه باید به گونه‌ای تعبیه شود که پشت به در ورودی، زیر نور‌گیر سقفی و پنجره قرار بگیرد. براساس فنگ شویی اجاق گاز نباید در مرکز خانه قرار گیرد، زیرا مرکز نشان دهنده قلب است و آشپزخانه متعلق به عنصر آتش است ، بنابراین ممکن است باعث ایجاد مشکل در قلب شما شود.

نکته: به یاد داشته باشید که بر اساس فنگ شویی، عنصر آب و آتش نباید موازی یکدیگر قرار بگیرند. از آنجا که هر دو عنصر مخالف هستند، می توانند تأثیر منفی بر عملکرد یکدیگر داشته باشند.

 

 

چیدمان کنار اجاق گاز

 

بهترین جای اجاق گاز در اشپزخانه کجاست؟

برای انتخاب جای گاز، بهتر است طبق مثلث کار در آشپزخانه پیش برویم. شاید بپرسید مثلث کار آشپزخانه چیست؟ باید بگویم . مثلث کار، در واقع یک مثلث فرضی است که سه گوشه (رأس مثلث) آن، سه بخش اصلی آشپزخانه یعنی یخچال، ظرفشویی و اجاق گاز قرار می گیرد. طراحان داخلی بهترین جای اجاق گاز در اشپزخانه را مطابق با چیدمان استاندارد و قوانین مثلث طلایی، فضای آشپزخانه و نزدیک به میز غذاخوری اعلام می کنند. راس نزدیک به ورودی آشپزخانه، بهترین مکان برای یخچال و با مشخص شدن این دو راس، انتخاب جای سینک کار سختی نیست. البته چیدمان آشپزخانه بر اساس مثلث طلایی، همیشه کارساز نیست و به مدل آشپزخانه بستگی دارد.

معمولا انتخاب جای گاز در آشپزخانه های کوچک، راهرویی و یک طرفه براساس قانون مثلث کار قابل اجرا نیست. برای مثال در آشپزخانه های یک طرفه، یخچال در نزدیک ورودی آشپزخانه، گاز در انتها و  سینک ظرفشویی بین اجاق گاز و یخچال قرار می گیرد. چرا که رفت و آمد بین سینک با اجاق گاز و سینک با یخچال، معمولاً بیش از رفت و آمد مستقیم بین یخچال و اجاق گاز است. یا در آشپزخانه های مدل جزیره ای گاز و سینک در وسط آشپزخانه قرار می گیرد و بقیه ی وسایل دور تا دور آن چیده می شوند.

نکته: در مثلث کار فاصله بین اضلاع نباید بیش از ۲ متر و ۷۵ سانتیمتر در نظر گرفته شود. یعنی مسیری که از مقابل هر یک از این سه وسیله تا مقابل وسیله دیگر حرکت می کنیم، نباید بیش از ۲ متر و ۷۵ سانتیمتر باشد. طولانی تر بودن این فاصله باعث فعالیت غیر ضروری و خستگی بیش از حد نیاز، در زمان کار در آشپزخانه می شود.

 

 

فاصله اجاق گاز تا کابینت

 

نکات مهم در انتخاب جای اجاق گاز در آشپزخانه

1.اجاق گاز نباید در نزدیکی یخچال قرار گیرد چرا که گرما و حرارت ناشی از پخت و پز اثر منفی بر یخچال شما خواهند گذاشت. حداقل فاصله ای که باید بین یخچال و اجاق گاز و سینک رعایت کنید، فاصله ی یک متری می باشد.

2.در مورد محل قرار گرفتن اجاق گاز باید بگوییم که این وسیله به هیچ عنوان نباید نزدیک پنجره باشد زیرا وزش باد باعث خاموشی گاز می شود و احتمال خطر نشت گاز و انفجار بسیار زیاد است. علاوه بر این بیشتر پنجره ها دارای پرده هستند و ممکن است در اثر نزدیکی به گاز باعث آتش سوزی شوند.

3. جایی را برای قرار دادن گاز انتخاب کنید که بالای آن فضای کافی برای نصب هود داشته باشد. زیرا هود برای جلوگیری از ورود بوی غذا و دود به فضای منزل بسیار موثر عمل می کند.

4.شما می توانید برای چیدمان کنار گاز از فضای خالی کانتر برای قراردادن وسایل برقی پرمصرف مانند چای‌ساز، قهوه‌ساز و تستر استفاده کنید تا در صورت لزوم دسترسی به انها برایتان اسان شود.

5. امروزه دیگر گازهای قدیمی جای خود را به اجاق گازهای رومیزی داده اند و تقریبا همه آنها به فندک مجهز هستند. بنابراین قبل از انتخاب جای گاز مطمئن شوید محل انتخابی شما باید به فلکه گاز و پریز برق نزدیک است.

 

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)

نظر خود را ارسال کنید


نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
Close
phone Whatsapp Whatsapp